Bolero i fanamønster

Jeg får ukebladet Familien etter min svigermor, det har mange flotte oppskrifter. Utgave nr 10 i 2010 hadde oppskrift på en bolero i fanamønster som jeg falt for. Designeren er Sidsel J Høivik, og hvis du klikker på bildet under, kommer du til hennes side hvor du også kan finne oppskriften.

Bilde hentet fra Sidsel J Høiviks side

Nå er jeg litt mer barmfager enn modellen på bildet, så jeg foretok noen justeringer på oppskriften. Jeg la til 8 masker under hvert bryst, 1 maske pr 3 maske, og det ser ut til å fungere fint.

Feller tilsvarende ekstra masker etterhvert sammen med den vanlige skråfellingen.

Belegget og borden strikket jeg sammen underveis i stedet for å strikke rundt, klippe opp og sy det til etterpå. Det mønstrete stykket er litt plundrete å strikke fram og tilbake, men jeg strikker begge veier fra framsiden. Så er det bare å plukke opp maskene på oppleggskanten og brette sammen.

Så strikket jeg to masker sammen fra begge pinner på vrangen, beholdt masken på høyre pinne og strikket sammen de to neste og trakk den forrige over. Fortsatte slik ut pinnen og slipper å sy fast belegget etterpå. 🙂

10 tanker på “Bolero i fanamønster

  1. Men ohhhhhhhhhh! Du handarbetar också – det gör jag med!
    Så skojigt och vilket fint mönster du tipsar om och så har du också börjat sticka den vackra boleron. Nu ska jag vandra runt i din blogg för jag tror absolut att du har flera vackra saker här!

  2. Hei.
    Snublet ved en tilfeldighet over siden din idag. Moro å se at du strikker boleroen min.
    Er du ferdig med den? Gleder meg til å se det ferdige resultatet!
    Mvh. Sidsel

  3. Det gleder jeg meg til å se.
    Kanskje jeg også kan be deg om en aldri så liten tjeneste når du er ferdig?
    Jeg har tenkt å lage en ny fane på min webside og legge ut bilder av ferdige plagg som andre har laget etter mine oppskrifter. Har du anledning/lyst til å sende meg et bilde jeg kan legge ut der vil jeg bli veldig glad.
    Mvh. Sidsel

Legg igjen en kommentar

