Mandagstema – Stein

Petunia vil ha bilder av stein i dagens tema. Intet problem. Her er bilde av mine favorittsteiner, Stoplesteinan. Også kalt Norges Stonehenge, like i nærheten av hjemmet mitt og på slektens eiendom. Denne steinsirkelen regnes som et tingsted fra vikingetiden, og «fjelltoppen» den ligger ved heter Tingknuten og er en gammel varde hvor det ble brent bål for å varsle om farer. Samtidig kan steinsirkelen også skrive seg fra eldre jernalder, da den sannsynligvis har vært brukt som gravsted. Dette vites ikke med sikkerhet. Men det ble funnet rester av en branngrav i sirkelens senter da den ble utgravd på 1930-tallet.

Flere steiner finner du hos Petunia. 🙂

26 tanker på “Mandagstema – Stein

  1. Wow, så spennende å ha en slik steinsirkel på eiendommen! Her kan man virkelig gå og drømme seg bort til en annen tid og en annen måte å leve på.

  2. wow, dette var fascinerende!
    Så heldig du er som har dem på eiendommen.
    Ser det er ikke så mange mil fra der jeg bor, er der flere slike spennende steiner i området?
    Jeg har aldri hørt om hanen, fortell, fortell. :O)
    Ønsker deg en fortsatt fin mandag.
    Klem fra Mio

  3. Så bra at man har tatt vare på noe slikt flott og historisk. Det er jo lett å flytte på steiner som ikke er større enn dette og fantatsisk at folk respekterer både det vakre og symbolske i dette!
    Kjempefint bidrag!!

  4. Jøss, visste ikke at de fantes engang jeg! Så flotte … skal forsøke å få besøkt dem neste gang jeg er på tur i området!

    Irene

  5. Steinene ligger i et utmarksområde som har vært brukt som beite, derfor har de nok fått være i fred. Merkelig nok er det ikke mange egersundere som vet om dem.

    Mio: Sagnet om hanen i Gloppedalen skriver seg fra en gård som ble tatt av raset fordi folket der ikke ville ta til seg den kristne tro. Hanen på gården kunne høres i flere år etter raset, og det sies at den ennå går igjen oppi ura…

  6. Spännande plats! jag besökte en liknande plats i Sverige för ett par veckor sedan. Den heter Ales stenar, har bilder på min blogg. Kika gärna där.
    Tack för titten hos mig:)

  7. I Østfold finner du flere store felt med slike steinsettinger:) Søker du opp Hunn Oldtidspark i googlemaps kan du se 7 store steinringer og to gravrøyser på satelittbildene! Er du glad i slike steder, anbefaler jeg sterkt en tur til Østfold.. Her finner du flere felt på rekke langs Raet (Moreneryggen etter forrige istid):)

Legg igjen en kommentar