Jack Sparrows hatt

Min yngste sønn (snart 16) skal på speiderleir der temaet skal være sjørøvere. Vi har i lange tider lett på nettet etter en passende sjørøverhatt, og han har da sett for seg hatten fra filmene Pirates of the Caribbean. Den som Jack Sparrow bruker… Men det som har vært å finne fra norske nettbutikker er noen bleke kopier som slettes ikke falt i smak, og å bestille en hatt fra USA ville kostet skjorta.

Så da var eneste løsning å lage den selv! Jeg fant beskrivelse på nettet og min mann hadde liggende lær og utstyr til å bearbeide det med. Det har tatt litt tid, men resultatet ble fantastisk!

Jack Sparrows hatt

 

 

Jack Sparrows hatt

 

Preging av læret. Her skal det stikkes hull som tråden skal syes gjennom.

Hattepull

Hattepullen syes sammen

Jack Sparrows hatt

Pull og brem sydd sammen, så måles det opp til rullen bak og oppbrettene i fronten.

Jack Sparrows hatt

Hatten ferdig sammensydd. Her er den fuktet for å begynne formingen av læret til den rette fasongen.

Jack Sparrows hatt

Hatten begynner å ligne orginalen.

Jack Sparrows hatt

Ferdig og klar til farging. Lærfarge skal påføres med svamp og klut.

Jack Sparrows hatt

Her har hatten fått første strøk med farge. Det har gjort den myk igjen slik at den må i press mens den tørker.

Jack Sparrows hatt

Ferdig hatt på en ung pirat.

 

2 tanker på “Jack Sparrows hatt

  1. Heisann,
    jasså, så du lager hatt til sønnen, men vil ikke ha noen sjøl ;:OD)
    Sønnen din og jeg har kanskje samme lidenskap: vi elsker å kle oss ut!
    Det er bare på moro, jeg har noen ulike hatter, men bruker dem ikke ofte. Venner til sønnene mine sa engang, at mora deres var tøff som gikk med hatt! Jeg er ikke alltid så sjølhøytidelig. Liker å skøye litt også!

    Sjørøverhatten ser jo kjempelekker ut. Kan tenke meg han blir båtens sjarmør i den!
    Ha fin søndag. Her høljer det ned …

Legg igjen en kommentar

