Børstet støv av strameibilde

Det første jeg lærte å brodere i sin tid var påmalt stramei. Men jeg var en utålmodig sjel, så det ble ikke den store suksessen hverken med det eller andre håndarbeidsprosjekter. Som 10-12-åring har man ikke ro på seg til slike ting…

Da jeg var 17 hadde interessene dratt seg mer mot håndarbeid. Jeg gikk andre året på allmenn og leste Sagaen om Isfolket. Dette var på slutten av -80tallet. En dag kom jeg over et strameibilde som var mørkt i fargene, men med en lysende kvinneskikkelse. Det minte meg om en av Isfolket-bøkene og jeg måtte bare ha bildet. Tittelen er La Fairy og en gang sto det navn på den opprinnelige kunstneren også…

Min farfar hadde ikke tro på at jeg skulle gjøre det ferdig noensinne, det var tross alt litt størrelse på det. Dersom det en gang mot formodning skulle bli ferdig, skulle han spandere innramming. Dette la jeg meg på minne og broderte jevnt og trutt. Til slutt ble det ferdig og min farmor var snar til å minne min farfar på hva han hadde lovet. Så han måtte pent betale for glass og ramme.

Bildet har vært bortstuet en god stund, men nå har jeg blåst støv av det og fått det opp på veggen igjen. Og dermed ville jeg dele både bildet og historien her. Både min farmor og farfar er borte for mange år siden nå, slik at bildet minner meg om dem.

Legg igjen en kommentar

