X-faktor blomsterutgaven

Jeg rakk ikke å få med meg den blå utgaven av X-faktor, og den gule har jeg virkelig lett etter med lys og lykte i billedarkivet mitt.

Bildet jeg endte opp med er av Rosenrot, Rhodiola rosea. Den finnes vilt i Norge, men dyrkes også som hageplante. Min Rosenrot kommer fra Gimsøya i Lofoten, så den er rimelig hardfør. Jeg tok den med derfra i 2005, da mitt siste bindeledd nordover døde – min morfar. En stund trodde jeg at jeg hadde tatt livet av den da den havnet under løytnantshjerten min, men heldigvis kom den sterkt tilbake da jeg skar ned løytnanten.

Rosenroten er ikke noen praktplante med store flotte blomster, men for meg betyr den en hel del likevel – et siste lite holdepunkt til Nord-Norge og Lofoten…

Bildet er dessverre ikke topp kvalitet, men det viser likevel den gule blomsten.

Rosenrot er mer enn en prydplante. Bladene er proppet med C-vitaminer og ble tidligere brukt som middel mot skjørbuk. Jordstengelen kan brukes som en grønnsak. Og som helsekostpreparat er den blitt populær pga av sine mange påståtte virkninger, bl.a som blodtrykksregulerende, oppkvikkende og som afrodisikum. Men alt dette skal jeg ikke begi meg inn på, vil du vite mer om det kan du lese mer på Rolv.no.

Og vil du se flere gule bidrag til X-faktor, kan du klikke på logoen øverst i innlegget.

3 tanker på “X-faktor blomsterutgaven

Legg igjen en kommentar

