Mappe til iPaden

Den ene sønnen min kom og lurte på om jeg kunne lage en mappe eller etui til iPaden hans. Det skulle være tovet og fargen skulle være nesten svart. Vel, da er det bare å enten dikte en oppskrift eller gjøre det på den enkle måten å finne en som allerede er ferdig uttenkt. Jeg fant en oppskrift via Ravelry hvor jeg ble ledet videre til bloggen Tullymonganfarm. Denne oppskriften brukte jeg som utgangspunkt. Garntykkelse, pinner og strikkefasthet er ikke så veldig nøye når man skal tove resultatet etterpå. Og i mine gjemmer fant jeg koksgrått Heimlygarn fra Svanedal. Sikkert 20 år gammelt…

Så det typiske. Da jeg var ferdig med strikkingen gikk vaskemaskinen filleveien. Dermed gikk det noen ekstra dager før jeg fikk se det endelige resultatet. To runder i vaskemaskinen sammen med en dongeribukse og litt grønnsåpe på vanlig program som tok ca 1,5 timer.

Litt gøy må man ha, jeg fant en rull med bånd med teksten «Made by my mummy»… 🙂

8 tanker på “Mappe til iPaden

  1. For et flott etui, dette blir nok julegaven i år! Jeg sjekket linken til oppskriften du brukte og lurte på en ting. Hvordan gjorde du det da du strikket «flappen»? Slik jeg forstod det fra oppskriften så skulle det gjøres etter at selve «hovedrommet» var tovet ferdig, fikk det ikke til å stemme helt, er det riktig tolket?

    • Takk for kommentar!
      Du har nok tolket oppskriften litt feil. Flappen strikkes først, frem og tilbake med 25 masker. Først to rader rillestrikk, deretter glattstrikk hvor de to ytterste m strikkes i rillestrikk. Så legges det opp 25 masker til og arbeidet føyes sammen og strikkes rundt på rundpinne. De første 4 omgangene strikkes de nyopplagde m i rillestrikk. Dette for å hindre arbeidet i å rulle seg. Strikk deretter rundt i ca 30 cm. Jeg strikket sammen bunnen fra innsiden ved å legge arbeidet sammen og felle med to og to masker. Fest trådendene løslig, det trenger ikke være så veldig nøye da de toves sammen. Så fester du flappen ned langs siden på vesken. Inn i vaskemaskin og tov. 🙂
      Det som beskrives i oppskriften etter tovingen er en heklekant hvor det lages løkker til knappene. Og det gjør du som du selv vil. Om du vil ha 1 eller mange knapper – eller rett og slett borrelås.

      Håper det ble litt klarere nå, hvis ikke så bare kommenter videre i tråden her så skal jeg hjelpe en gang til.

  2. Strikket først en liten prøvelapp og regnet meg frem til antall masker og høyde. Ble ferdig igår kveld og kjørte den i maskinen på 60 grader (var jo det jeg gjorde med prøvelappen) når jeg åpnet maskinen var det en bitteliten pose som møtte meg! Samme hvor mye jeg strakk og dro, den ville ikke øke mye mer. Så nå har jeg en pose på 20×17 som (før maskin var den 30×25). Har du noen tips til hva jeg kan gjøre neste gang?

    • Ojsann…
      Jeg tover på 40 grader, med en teskje grønnsåpe og bare halvt program. Da har jeg litt mer kontroll. Min første ipadmappe ble også for liten, den passer til et samsung mini-brett… 🙂
      Jo løsere strikk, dess mer toves det. Prøv igjen.

  3. Tilbaketråkk: Tovet iPad etui | Strikke- og kreativitetsbloggen

Legg igjen en kommentar

