Hengelue med hullmønster

Siden jeg først hadde strikket et skjerf med hullmønster, syns jeg det kunne passe med en lue i samme hullmønster.

Luen har jeg komponert selv, med utgangspunkt i hullmønsteret til skjerfet. Dette er en barnelue, men kan tilpasses større hoder ved å legge opp flere masker. Mønsteret er delelig på 5.

Oppskrift på barnelue ca 5 år:

Garn: Let’s Knit with aloe Vera fra Svarta Fåret eller tilsvarende garn som har strikkefasthet 30 m på pinne 2,5 = 10 cm

Pinne nr 3 og 5

Legg opp 85 m på liten rundpinne nr 3. Strikk rillestrikk rundt til du har 17 riller. Skift til pinne nr 5 og strikk mønster:

  1. *Strikk 3 rette, 2 vr*. Gjenta fra *til* ut pinnen.
  2. *Ta en m løs av, strikk 2 sammen, trekk den løse masken over. 1 vrang, kast, 1 vrang* Gjenta fra *til* ut pinnen.
  3. *Strikk 2 rette, 3 vr* Gjenta fra *til* ut pinnen.
  4. *1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 vrang løs av, 2 vrange sammen, trekk den løse masken over* Gjenta fra *til* ut pinnen.

Gjenta disse 4 omgangene til arbeidet er ca 20 cm. La siste mønsteromgang være omgang nr 1. Strikk deretter slik:

  1. *Ta en m løs av, 2 rett sammen, trekk den løse masken over, 2 vrange* Gjenta fra *til* ut pinnen.
  2. *2 rett, 2 vrang* Gjenta fra *til* ut pinnen.
  3. *2 rett sammen, 2 vrang sammen*

Trekk tråden gjennom resten av maskene og trekk sammen. Fest tråden godt på innsiden, fest også oppleggstråden. Lag en dusk og sy fast.