Hjelp humlene

Moseplassen utfordrer bloggere til å skrive om humla, som nå er utrydningstruet. Et eller annet sted har jeg lest at humler og bier faktisk tar skade av signalene som mobiltelefonene våre sender ut, men hvor jeg har lest det er mer enn jeg husker. Kanskje det stemmer, kanskje er det bare oppspinn?

Humle

Mangt og mye er skrevet om humla og dens liv og levnet, Wikipedia har en fin artikkel blant annet. Og nedenfor er en liten filmsnutt som forteller litt om humler og humlevennlige planter.

Moralen i filmen er å la hagen få være litt rufsete, slutte å sprøyte – til og med kutte ut hjemmelaget «sprøytemiddel». Plant blomster som blomstrer hele sommeren og bland gjerne inn litt villblomster. Og ikke bli hysterisk over løvetann iplenen, humla liker den.

Humle

Selv har jeg masse rare blomster, og i filmen framheves bl.a lavendelen som en humletiltrekkende plante. Det passer jo bra, da lavendlene mine holdt på å kvele hele rosene i fjor. Der var lite lus for å si det sånn…

Humle

Anne hos Moseplassen har laget en fin oversikt over lenker til humleartikler, og den finner du her: Lær om humla.

Helt til slutt tar jeg med et lite eventyr med en humle, opprinnelig dansk.

En dreng som kanskje ikke så helt godt, gikk over markene og skulle hente øl i ei tretønne da ei humle fløy inn gjennom tønnehullet uten at han så det. Da den tok til å summe og brumme, ble drengen redd, for han trodde fienden hadde kommet inn i landet og marsjerte bak han med full musikk. Han satte på sprang av alle krefter, og så traff det seg slik at han sprang gjennom en linåker der folk stod og arbeidet med linen.

De spurte hvorfor han sprang så fort, og han sa, «Skyt meg eller ta meg til fange», for han trodde de var fienden han hadde komme ut for. Drengen sprang videre, og tenkte med seg selv at det var nok best å søke ly i kirka.

Så sprang han til huset til kirketjeneren og fikk nøkkel til ei av kirkedørene, og sprang videre til han kom til en gammel, grå hest. Den tok han for å være kirka, og satte nøkkelen inn i hullet bak. Hesten svarte med et spark så han lå flat mens folk i nærheten ga seg til å knegge og drive gjøn. Da ropte han til dem, «Ved Guds hus sømmer det seg ikke å holde ap!»

Så vil jeg utfordre tre andre bloggere til å skrive om humla – hvis de ikke allerede har gjort det da:

Lavinas verden,  Lizas matverden og Petronellas world

Humle

3 tanker på “Hjelp humlene

  1. Takk for utfordringen, og den får jeg ta på strak arm.. Men da får man la mobilen ligge inne mens man er i hagen og jobber, og eller soler seg, går tur i skog og mark. Når man er inne på humler er det lite og se har jeg merket meg og,,, Men jeg har travle dager med feiring av 30 års dag i ettermiddag og kontroller for skulderen og legetime i uka som kommer.. Men det må man skrive om ja…

Legg igjen en kommentar

