God og varm genser i alpakka

Det er skummelt å gå på garnutsalg uten mål og mening. Da kommer man som regel hjem med garn man ikke vet hva man skal bruke til – og når man finner en fin oppskrift er det ikke nok garn… Jeg fant meg fint alpakkagarn, Misti, i mørk petrol i Oltedal før sommeren. Det var så mykt og fint, og i en nydelig farge. Fin til genser tenkte ejg – og tenkte ikke over hvor mye garn som egentlig går med til en hel genser.. Drops ble saumfart etter oppskrift, Ravelry likeså. Tilslutt fant jeg en fin vamsete genser strikket i strukturmønster. For deg som ikke er på Ravelsy, så finner du oppskriften direkte her: Pickles.

Vamsegenser

Jeg strikket og rekket opp flere ganger til jeg fant passe maskeantall i forhold til strikkefasthet og garn. Mitt garn stemte nemlig ikke med oppskriften. Ikke uventet det da. Men så var det mengde garn da. Hos min lokale garnbutikk fikk jeg beskjed om at Misti var på vei ut, så de anbefalte meg å lete på internett etter noen som ennå førte dette garnet. Og jeg så gjorde, og fant garn på salg endatil. Men husker jo ikke nå hvor..

Bolen på genseren ville jeg ha i den opprinnelige fargen, så fikk jeg heller strikke ermene i en kontrastfarge. Valget falt på grått, en farge som går til det meste. Ogfor sikkerhets skyld bestilte jeg 8 nøster. Så nå sitter jeg igjen med 5 nøster grått Misti alpakkagarn… På an igjen å lete etter en gøyal oppskrift.

Vamsegenser

Ermene på genseren er strikket ut fra bolen, så jeg slapp unne monteringen. Kun trådfesting, og de var det heller ikke mange av. Slikt garn kan toves sammen når man skjøter to nøster. Og det gir et finere sluttresultat. Trådendene splittes opp litt og fuktes med spytt. Så gnis de mellom hendene til endene er festet i hverandre. Enzymer i spyttet gjør at det tover.

Så nå når det går mot kjøligere tider, blir det en deilig og varm genser å ha på seg. Selv om den loer litt…

Legg igjen en kommentar

