Calorimetry med stjerner

Senhøstes ringte min niese. Hun kjedet seg – pappaen var og handlet, mammaen på jobb og storebror satt bare på dataen. Hun pratet og fortalte – om skolen, fritiden, om ørkenrotter. Så kom det. «Du atte, ehm… Om du kan laga et pannebånd te meg?» Selvfølgelig kan tante det, men jeg måtte gjøre ferdig litt andre ting først. «Kossen ska det se ut?» -spurte jeg. Selvfølgelig skulle det være rosa, og typisk tante (hva nå det måtte bety…) Og om det gikk an å lage stjerner på det? Hjernen min hadde allerede begynt å lete i arkivet etter ideer, så det skulle ikke bli noe problem. Dermed regner jeg med hun gikk i spenning resten av høsten og kanskje resignerte til slutt. For jeg strikket pannebåndet og pakket det pent inn i julepapir.

Calorimetry

Jeg snakket med min bror etter jul og han fortalte om ei jente som kom med et gledeshyl under oppakkingen av julegavene. Hun hadde tatt på seg pannenbåndet med en gang, men måtte ta det av senere på kvelden – det ble litt vel varmt…

Calorimetry

Med egen merkelapp, fra Nominette

 

 

Pannebåndet er en såkalt calorimetry. Et ribbestrikket pannebånd strikket med forkortede rekker slik at det er bredest over pannen og smalner inn bak i nakken. Perfekt for hestehale. Garnet jeg har brukt er Sandnes alpakka strikket på pinne 3,5. Det gir et litt lite pannebånd, men fungerer fint som barnestørrelse. Oppskriften finner du her: http://www.knitty.com/ISSUEwinter06/PATTcalorimetry.html Oppskriften er på engelsk, men den er ikke komplisert.

Bruk tykkere garn eller dobbelt Drops alpakka og pinne 4,5-5 om du vil strikke voksen størrelse.

3 tanker på “Calorimetry med stjerner

  1. Tilbaketråkk: Calorimetry med stjerner | Blopp.no

  2. Hei, hun har laget det pannebåndet til meg:) hun er dyktig med strikking, og hun er verdens beste tante!!!!!!!!!!!!!!!!:):):):):):):):):) glad i deg

Legg igjen en kommentar

