Høst på vent

Mine håndarbeidsprosjekter for tiden er julegaver og dermed litt dumt å legge ut her. Det får komme etter jul. I stedet har jeg hatt med meg mobilkamera i hagen mens jeg har gjort den vinterklar. Mye rart å finne – som ikke skal være i en hage i begynnelsen av november. Datoen for bildene er 4 november og temperaturen var 10 varmegrader. Plenen har grodd jevnt og trutt hele høsten og burde egentlig vært klippet. Ugress har trivdes veldig bra, fuktig og varmt som det har vært. Klimakrise eller syklus? Naturen har alltid gått i sykluser, det sies endog at vi fremdeles er på vei ut av siste istid og at det er naturlig at poler og isbreer smelter. Kyr har beitet ute i Sirdalen på julaften for omtrent hundre år siden, kanskje er vi på vei mot grønn desember og ikke hvit jul? Jeg velger å tro at det er en kombinasjon av flere ting som gjør at naturen er helt på skeive i år. Uansett, her er litt stemningsbilder tatt på sparket, med møkkete knær og skitne fingre.

Svanesjøen

Først et blinkskudd av hunden min, Embla, som er veldig interessert i brødbitene som svanefamilien får. Disse svanene er nesten håndtamme og holder til like ved hjemmet mitt.

Løvetann

På jordet like ved er det flere løvetann som nå står i blomst for annen gang i år.

Klematis

Klematis i full flor. Klokkeklematisen er avblomstret, den har fått fine dusker i stedet.

Jordbær

For bare to uker siden hadde jeg det søteste jordbæret i år. Mye søtere enn sommerens bær. Og det er fortsatt planter med kart, om de rekker å bli modne er en annen sak..

Tomat

Tidlig i sommer oppdaget jeg en forvillet tomatplante i grønnsakskassene. Den fikk stå i fred og bærer nå fram tomater som jeg har høstet flere av.

Gulrøtter

To bøtter med gulrøtter fikk jeg ut av en liten flekk med jord.

Julerose

Julerosene ser ut til å blomstre til jul i år. Ikke så lett å se, men det er mange knopper som står bristeferdige.

Ha en fortsatt fin høst!

3 tanker på “Høst på vent

  1. Tilbaketråkk: Høst på vent | Blopp.no

  2. Utrolig, det er heller ikke snø her annet enn i fjellene.. Nei julegavene skal man ikke vise fram.. Jeg har heklet til den store gullmedalje.. Kjøkkenkluter, nåleputer og siste dille er ugler…

    Ha en fin førjulstid!

    Varm hilsen i fra Eva

Legg igjen en kommentar

