One Direction lue

Senhøstes fikk jeg et bilde på snap fra niesen min. Det viste en knall rød lue med teksten One Direction på brettekanten. -«Kan du strikke en slik en tante?»

Dette var en kjøpe-lue og dermed fantes ingen mønster til den. Jeg var midt i julegavestrikking og la idéene til side til over nyttår. Jenta fyller nemlig år i februar og luen kunne fint brukes til bursdagsgave. Så etter nyttår var det rett inn i tenkeboksen.

Mønstertegning

Ruteark, mønsterkonverterer på nett og Excel – og mye grubling og skribling. Men det ble da et mønster til slutt og en test ble printet ut. Nesten en halv lue ble strikket før den ble nesten rekket opp igjen. Rettelser ble gjort på mønsteret og et nytt printet ut. Nesten like langt ble strikket før jeg rekket opp enda en gang. Og enda en gang. Jeg har dermed begynt på den fire ganger før jeg ble fornøyd. Mønsteret er krøllete, fullt av overstrykninger, rettelser og tilføyelser. Hastverk fikk jeg også til slutt, da jenta plutselig skulle feire dagen nesten en uke før selve fødselsdagen. De siste trådene ble festet på vei til bursdagsfeiring og luen pakket i en gaveeske. Men jeg rakk det. Og det så ut som jenta ble fornøyd også.

1D-lue

Luen er strikket i Trysil Babygarn på pinne 2,5. Tynt garn og tynne pinner for å få fram mønsteret best mulig. Bakom brettekanten er det strikket inn ribbestrikk for å få god passform på luen. Og luen er en one-of-a-kind-lue.

1D-lue

 

Vil du strikke maken lue, så er mønsteret til salgs på min Ravelry-butikk: One Direction beanie

Én tanke på “One Direction lue

  1. Tilbaketråkk: One Direction lue | Blopp.no

Legg igjen en kommentar

