Bunadstrømper

I februar ble jeg forespurt om jeg kunne strikke et par herre bunadstrømper. Det var god tid på dem, de skulle ikke brukes før til 17.mai. Så kom kontrabeskjeden. Om jeg kunne få dem ferdig til påske? Joda, alt går. De var tross alt ikke så kompliserte å strikke, selv om jeg aldri har strikket fletter før. Jeg sier som Pippi Langstrømpe: «Det har jeg ikke prøvd før, så det får jeg helt sikkert til.»

Bunadstrømper

Tema 12 tilbehør_mediumOppskriften måtte jeg lete etter, det er ikke mye tilgjengelig ute på internett. I min lokale garnbutikk fikk jeg napp – et hefte fra Sandnesgarn som var utgått og som jeg fikk til en tier. Tema 12 heter heftet, og inneholder oppskrifter på votter, luer og skjerf – i tillegg til bunadstrømper.

Garnet jeg har brukt er Pt 5, farge naturhvit. Og i etterkant sitter jeg igjen med 2 nøster ekstra. De kan jeg bruke ved en senere anledning til å strikke på ny for når den gamle er slitt.

Et smart triks for en som meg når det gjelder å strikke to av noe, er å strikke begge strømper samtidig. Jeg la opp til begge strømpene på pinne 3 og strikket først vrangbordene. Deretter til første felling, og videre til slutten av fellingen. Hælene ble strikket fortløpende og deretter sleve foten – annenhver. Da slipper jeg å lure hvordan jeg gjorde når første sokk er strikket og neste skal påbegynnes. I tillegg syns jeg det er gørr kjedelig å strikke to like ting.

Strømpene ble ferdige i tide, og mottaker var veldig fornøyd. Vedkommende var til prøving et par ganger underveis i strikkingen slik at strømpene ble tilpasset personlig.

Bunadstrømpe

9 tanker på “Bunadstrømper

  1. Tilbaketråkk: Bunadstrømper | Blopp.no

  2. Tilbaketråkk: Pannacotta med sitron | Smakebiten

    • Takk! Tenkte jeg skulle strikke et par til meg selv også – men ikke helt de samme. Med Nordlandsbunad kan jeg bruke hvite strømper. 🙂

Legg igjen en kommentar

